Időpont foglalás

Kiesett fog

Kiesett fog, vagy más néven Fogficam (luxatio dentis)

Ebben az esetben a fog a fogágyból sérülés hatására kimozdul.

Kisgyermekkorban, eleséskor igen gyakori a felső metszőfogak sérülése.

1. Enyhe ütés hatására a fog kissé meglazul, fájdalmassá válik, de életben marad.
  2. Erősebb ütést követően a fogba belépő erek sérülnek, a fogbél elhal. A fog a fogágyból láthatóan kiemelkedik vagy ritkábban besüllyed.
  3. Súlyos trauma hatására a fog a fogmederből kirepül. Ilyenkor a gyökér felszínén a rostfoszlányok megőrzése és a fog nedvesen tartása lehetővé teszi, hogy az fogmederbe visszahelyezve, gyökérkezelés után megszilárduljon.

Általunk alkalmazott kezelés

Célunk amennyiben lehetséges fog mielőbbi visszahelyezése! Amennyiben fokozott a bakteriális fertőzés, a visszahelyezés nehezített, olykor lehetetlen. Ha ez nem kivitelezhető (pl. a fog elvesztett) a foghiányt pótoljuk.

FOGMEDERBŐL KIESETT FOG VÉDELME ÉRDEKÉBEN

Teendők rendelőn kívüli

A legfontosabb teendő a fog megfelelő tárolása, ezért a balesetet követően szükség van:

• Megkeresni a fogat, amelyet lehetőleg CSAK a koronájánál fogjunk meg!
  • Azonnal biztosítani kell, hogy nedvesen maradjon, a kiszáradás megelőzése érdekében:

-          tejbe,

-          fiziológiás sóoldatba

-          vízbe,

-          vagy nyálba kell helyezni.

• Minél előbb fogászatra kell menni a balesetet követően!

Az időfaktor az egyik legfontosabb a fog megmentése szempontjából, hiszen akkor a legeredményesebb a kezelés, ha a balesetet követően legkésőbb egy órával a fog visszahelyezésre kerül, mert a gyökérhártya rostjai maximálisan egy órán keresztül tudják vitalitásukat megőrizni szájon kívül.

Teendők a rendelőben

Fogorvosaink azonnal, soron kívül állnak rendelkezésükre ilyen esetben, hiszen célunk a fog mielőbbi visszahelyezése.

Ennek érdekében:

-          előkészítjük a fogat, és a fogmedret

-          majd a többi foghoz rögzítjük, azaz sínezzük a kiesett fogat.

-          A sebellátást követően

-          Kiegészítő kezelésként antibiotikum szedését írjuk elő, s amennyiben szükséges Tetanus védőoltást javallunk.

A sínezés időtartama egyéntől függően 1 héttől 2 hétig terjed, azt követően pedig gyökérkezelés szükséges a fog megmentése érdekében, a felszívódási folyamatok elkerülése érdekében.

További instrukcióink Pácienseink számára

• A balesetet követően pépes étrend ajánlott
  • A fogmosás szigorúan puha fogkefével történjen
  • Két hétig napi 2X klórhexidin tartalmú öblögető alkalmazása javasolt. (Corsodyl)